Hírek

Akik nélkül nem lenne mérkőzés – az Economxnak lehetősége volt bepillantani abba az óriási munkába, amit a B+N munkatársai hétről hétre elvégeznek

Eddig nem látott felvételek a Groupama Aréna titkairól – az Economxnak lehetősége volt bepillantani abba az óriási munkába, amit a B+N munkatársai hétről hétre elvégeznek: ők azok, akik az FTC és a Sportfive Hungary szakemberei mellett felkészítik Magyarország egyik legnagyobb és legmodernebb stadionját a hazai és a nemzetközi mérkőzésekre, a különböző rendezvényekre, elősegítve ezzel évente százezrek önfeledt szórakozását. Az economx.hu riportjából idézünk.  Sajtószemle.

A Ferencváros labdarúgócsapata sorsdöntő mérkőzés elé nézett, ugyanis csütörtökön az Európa-liga utolsó csoportkörében legalább egy pontot kellett szereznie a holland AZ Alkmaar elleni mérkőzésen, hogy ne mások kezében legyen a továbbjutása. Az összecsapásra azonban nem csak a focisták és az edzők készülődtek lázasan, hanem az a „láthatatlan” csapat is, amely a szó szoros értelemben megteremti a feltételeit annak, hogy a szurkolók, az újságírók, a VIP-vendégek, a több mint ezer holland drukker és az UEFA-delegáltjai profi és tiszta körülmények között jól szórakozhassanak.

A legnagyobb dicséret a teljes körű műszaki létesítményüzemeltetést nyújtó B+N  munkatársai számára: a láthatatlanság

Bár ez a fajta láthatatlanság jelenti egyébként a teljes körű műszaki létesítményüzemeltetést nyújtó B+N Referencia Zrt. munkatársai számára a legnagyobb dicséretet, azonban ahhoz, hogy az FTC otthona, a Groupama Aréna felkészüljön egy-egy eseményre, üzleti-kulturális rendezvénytől kezdve a nemzetközi labdarúgó-mérkőzésekig, a takarító és a műszaki csapat több napos összehangolt, jól megtervezett, precíz, valamint az esti órákat és a hétvégéket is érintő látványos munkájára van szükség.

Ahogy bejártuk a stadiont a B+N Zrt. munkatársaival, egyértelművé vált, a 22 ezres Groupama Arénát is igazi hatalmas feladat lesz a meccs után kitakarítani, ideértve a széksorokat, a sajtópáholyt, a skyboxokat, a közösségi tereket, de még a kerengőt is.

Ahogy bejártuk a stadiont a B+N Zrt. munkatársaival, egyértelművé vált, nemcsak Varga Barnabásékra vár izgalmas küzdelem a hollandok ellen, de a 22 ezres Groupama Arénát is igazi hatalmas feladat lesz a meccs után kitakarítani, ideértve a széksorokat, a sajtópáholyt, a skyboxokat, a közösségi tereket, de még a kerengőt is.

A B+N szakembereinek mindössze 20 perc alatt kellett szivattyút cserélnie

Mindent úgy kell megoldani, hogy a közönség ne vegyen észre semmit – magyarázta Kohári István projektmenedzser a zöld-fehér csapat öltözőjében. S hiába a protokoll, meglepetések mindig érhetik a stábot. Volt olyan eset, amikor a meccs alatt az öltözőben elment a meleg víz, és a B+N szakembereinek mindössze 20 perc alatt kellett szivattyút cserélnie. Jellemző a szakemberek munkájára, hogy mire a csapat visszaért, már működött a rendszer, a játékosok semmit nem vettek észre a műszaki hibából.

Mindent úgy kell megoldani, hogy a közönség ne vegyen észre semmit – magyarázta Kohári István projektmenedzser a zöld-fehér csapat öltözőjében

A Groupama Aréna 2014-es átadásakor hazánk egyik legnagyobb és legmodernebb stadionja volt, nyilván az azóta eltelt 11 év során sok mindent kellett már cserélni, de a karbantartás során „mindenből a legjobbat” elv alapján dolgoznak a munkatársak a Groupama Arénát üzemeltető Sporfive Hungary iránymutatása szerint – tette hozzá.

A mi hétköznapi munkánk a hétvégi meccsekkel teljesedik ki – mondta Kohári István, de azt is kihangsúlyozta, ahhoz, hogy az eredményeik megmaradjanak, a B+N csapata két órával a meccs lefújása után zárhatja csak le a saját mérkőzését. Ugyanis addig tart, amíg az elsődleges feladatokat elvégzik a takarítók és a műszakiak, és bezárhatják aznapra a stadiont.

Ha győzött a Fradi, mindenki happy, ha a fiúk vesztettek, együtt szomorkodunk – utalt arra, hogyan formálódik a közösség.

11-en, mint a pályán: 4 fő karbantartó és 7 fő takarító

S ha már szóba került a focicsapat sikere, a Groupama Aréna zavartalan működését az átlagos hétköznapokon szintén egy tizenegy tagú gárda biztosítja. A 4 fő karbantartó és 7 fő takarító (közülük 2 udvaros) helyismerete nélkülözhetetlen, amikor eljön a nagytakarítás, vagy épp a meccsnap ideje, és kibővül a létszám.

Egyébként ottjártunkkor nemcsak egy nemzetközi meccsre készítették fel a stadiont, hanem egyben az év első hazai meccsére is. Így a hosszú szünet után nemcsak le kell tisztítani az összes széket az Arénában, és az évszaknak megfelelően biztosítani kell a síkosságmentességet is a lelátókon, hanem közben fel is kell készíteni a belső tereket, az újságírók, kommentátorok munkaállomásait, de például ki kell takarítani a 34 darab skyboxot is.

Egy nagyobb meccs előtt a B+N csapata már több nappal megkezdi az előkészületeket

Ezt úgy magyarázta Nagy Gergely takarítási szolgálatvezető, hogy az Aréna hétköznapokon irodaházként és rendezvény helyszínként egyaránt működik, meccsnapokon viszont kiteljesedik az üzemmód. Egy nagyobb meccs előtt a B+N csapata már több nappal megkezdi az előkészületeket. A nemzetközi mérkőzések előtt például bizonyos lógókat le kell fedni fehér matricákkal, hogy a belső- és külsőterek megfeleljenek az UEFA üzleti előírásának, amiket aztán fáradságos munkával, foltmentesen el is kell távolítani a felületekről.

Egy nagyobb meccs előtt a B+N csapata már több nappal megkezdi az előkészületeket

Egy átlagos héten a vasárnapi meccsre már csütörtök reggel elkezdenek készülni, de mivel most csütörtökre esik a nemzetközi mérkőzés, így rohamtempóra kell kapcsolni, és mindössze három nap alatt kell átállítani az egész házat a vasárnapi mérkőzésre.

Hogy ez mekkora munka, arra itt egy jó példa, a négyemeletes Aréna minden szintje átlagosan 3500 négyzetméter hasznos területtel rendelkezik, de a takarítók „a kerítésen kívül és belül is mindent tisztában tartanak az Aréna környékén” – tette hozzá Nagy Gergely.

Szotyola, ételmaradék, olykor pezsgő a mennyezeten – néhány kihívás, amevel a B+N munkatársai találkoznak

Megtudtuk azt is, hogy hetente például kétszer érkezik az Arénába solymász, a galambok elleni védekezés érdekében. Szintén a galambok miatt kell a kerengőt is az elsők között megtisztítani az eldobált szotyolától, ételmaradékoktól.

Olyankor a padlótól a mennyezetig minden tiszta pezsgő és öröm – engedett bepillantást a kulisszák mögé Kohári István, ugyanis kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen az öltöző az igazán kiemelt, és ami a legfontosabb, győztes meccsek után. Amint elmentek a játékosok, kezdődik a nagytakarítás. A kifolyt italok nyomát és a behordott füvet, sarat is el kell tüntetni. Megtudtuk a vendégöltöző titkait is. A takarító munkatársak abban megegyeznek, hogy az ellenfélként érkező magyar csapatok példát mutatnak, és vigyáznak az öltöző tisztaságára, ezzel szemben volt olyan külföldi ellenfél, ahol a játékosok kevésbé figyeltek erre. A legnagyobb rendet korunk egyik legnagyobb sztárja, Cristiano Ronaldo hagyta maga után; 2017 szeptemberében a magyar válogatott vb-selejtezőn fogadta Portugáliát a Groupama Arénában, és a B+N-nél úgy emlékeznek, hogy „a meccs után már-már nagyobb volt a tisztaság a vendégöltözőben, mint előtte”.

B+N Referencia Zrt. a takarítója és műszaki létesítményüzemeltetője a Groupama Arénának

Szintén fontos kérdés a hulladékgazdálkodás. Egy-egy teltházas meccsen 60-70 köbméter hulladék keletkezik, ennek 70 százaléka szelektív, a maradék számít csak kommunálisnak.

S hogy milyen összetett feladat a hulladék begyűjtése, arra példaként Nagy Gergely felidézte, hogy amikor a Fradi ultrák molinóval készülnek egy-egy derbire, azt a koreográfia utána a lelátóról a B+N munkatársaira engedik le, akiknek a pálya szélén néhány percük van azt összeszedni, és elvinni; megfelelve a tűzvédelmi előírásoknak is.

A B+N Robint, a saját fejlesztésű takarítórobotját is beveti a Groupama Arénában

Amikor a fanatikusok még az előző napi mérkőzést beszélik át, a karbantartók már körbejárják a stadiont, megnézik milyen esetleges sérülés érte a lelátókat este, szükség van-e esetleg a székek cseréjére. A takarítók pedig a takarítási rendet követve igyekeznek minél hamarabb végezni az átadás-átvétellel, gyalogkísérős, felülős, vagy épp kinti seprűgépeket és magasnyomású mosókat használva, illetve a B+N saját fejlesztésű takarítórobotját, Robint is bevetve, mert aztán kezdődik újra a felkészülés a következő meccsre, és újra emberek ezreinek a szórakozásához kell biztosítaniuk a megfelelő körülményeket.

Kohári István elmondta, a B+N korszakalkotó volt Magyarországon, amikor most már több egy évtizede, gyakorlatilag az építkezéssel egyidőben elkezdte a munkát a Groupama Arénában.

Azóta minden egyes meccs felkészít minket is a lehetséges kihívásokra, mi is még tapasztaltabbak vagyunk, így még gyorsabban reagálunk, ha probléma adódik, és egyre hatékonyabban lekövetjük a technológiai váltásokat is – tette hozzá az üzemeltetési koordinátor.

A legnagyobb nemzetközi dicséret, hogy soha sincs a B+N-re panasz

„A legnagyobb nemzetközi dicséret? Hogy soha sincs ránk panasz” – válaszolta az economx.hu felvetésére Nagy Gergely. A takarítási szolgálatvezető hozzátette: a mögöttük hagyott tizenegy év bebizonyította, hogy akkor végzik a legjobban a munkájukat, ha észre sem veszik őket, ha a közönség számára láthatatlanok maradnak.

Pedig, miközben beszélgettünk, a B+N egyik munkatársa felhúzta az UEFA hivatalos zászlaját a főlelátó fölé, ezzel is jelezve, a Groupama Aréna készül a következő mérkőzésére, de addig még nagyon sok munkát el kell végezni ennek a tizenegynek.

Forrás: economx.hu, kép: Economx/Hartl Nagy Tamás