Hírek

Dél-kelet-európai Ingatlan Fórum Bukarestben

A közelmúltban Bukarestben megrendezett „Dél-kelet-európai Ingatlan Forum”  szakértői a pandémia miatt kialakult helyzetet tekintették át.  A „vissza az irodába – új stratégiák a munkahelyeken” panelbeszélgetésen társaságunkat a B+N Románia Vezérigazgatója, Angelica Pantilie képviselte.

A beszélgetést a moderátor a mindenkit érdeklő legfontosabb kérdésekkel nyitotta meg: „hogy szervezik a jövőben a cégek a hibrid munkavégzést?, mi lesz a home office – irodai munka mixe?”

A hibrid munkavégzés számos tényezőtől függ. Ilyen például az iroda és az otthon távolsága, az irodai munka biztonságának szavatolása. A cégeknek el kell dönteniük, hogy mit nyernek, illetve veszítenek az otthoni munkavégzéssel. Időt nyernek, hiszen a munkavállalóknak nem kell naponta közlekedniük, költségeket takarítanak meg. Ugyanakkor „távmunkában” nem lehet például új alkalmazottakat felvenni, de hiányt szenved a csapatmunka, az együttműködés, a közös sikerek megélése, a munkatársak közötti szociális élet is. E tényezőket nem lehet – és nem is szabad – kiiktatni az emberek életéből.

Természetesen fontos tényező, hogy a munkatársak hány százaléka van beoltva. Nem lehet eltekinteni az adott irodaház bérlői mixétől, a cégek típusától, a társaság kultúrájától sem.

A B+N nagyon széles ingatlanportfóliónak szolgáltat a régióban

Angelica Pantilie elmondta, hogy a B+N nagyon széles ingatlanportfóliónak szolgáltat az egész régióban. A sok, különböző szektorban működő cég esetében természetes, hogy különböző megközelítésekkel találkoznak nap mint nap. Teljesen más a helyzet az irodapiacon, mint a termelőszektorban, vagy a logisztikában. Ez utóbbiakban nem beszélhetünk otthoni munkavégzésről. Jelenleg Romániában az irodákban a munkavállaók 30% -a van jelen személyesen a munkahelyén.

Elhangzott, hogy a kérdés számos emberi oldala mellett ez komoly munkaszervezést is igényel, hiszen mindenki inkább pénteken vagy hétfőn szeretne otthon dolgozni, hogy a hétvégét meghosszabbítsa. Ennek kialakítása a munkavállalók és a munkaadók közös felelőssége. A multicégek valószínűleg központosítva fogják eldönteni a kérdést, míg a kisebb, rugalmasabb entitások ezt helyben kezelik.

B+N Románia: a járványidőszak alatt a személyes jelenlét hiánya szinte sehol sem vetette vissza az üzletet

A hibrid munkavégzés kapcsán – az irodapiacon túlmutató – releváns kérdés, hogy a cég a munkavállalók idejét, a napi 8 óra munkát, vagy a teljesítményét, az elvégzett munkáért fizeti meg a dolgozóit. Romániában több nagybank indult el ez utóbbi irányba.

A B+N Románia vezetője elmondta: meglepő felismerés volt a világban, hogy a járványidőszak alatt a személyes jelenlét hiánya szinte sehol sem vetette vissza az üzletet, a munka hatékonysága nem csökkent. A legtöbb projekt gördülékenyen ment tovább.

A B+N Románia Vezérigazgatója, Angelica Pantilie

Ugyanakkor szerinte hosszú ideig nem lehet fenntartani a csak otthoni munkavégzést, félő ugyanis, hogy a személyes találkozók, csapatmunka, közös sikerek nélkül mennyire tud fennmaradni a cégkultúra, a cégértékek. Ez a jelen és a közeljövő egyik legfontosabb kérdése.

Angelica Pantilie: az IT és a technológiai robbanás hónapjai voltak

A beszélgetés résztvevői elmondták, hogy a távoli munkavégzés megjelenése jó üzleti lehetőséget jelent az egész Közép-európai régió számára, Romániában is sok irodai kapacitást kínálnak a nemzetközi ügyfelek számára, nem csak Bukarestben, de a többi nagyvárosban is.

Angelica Pantilie kifejtette: ez az időszak az IT és a technológiai robbanás hónapjai is voltak.  Az   otthon dolgozók számára új kommunikációs platformok születtek.

A B+N pedig olyan úttörő megoldásokkal lépett a piacra, mint a saját fejlesztésű takarítórobot, vagy a fertőzéseket detektáló és ezzel azok elterjedésének esélyét nagymértékben csökkentő un. génszekvenálási eljárás. Hiszen – mint köztudott – a válság mindig előhozza a legújabb megoldásokat és a kreativitást.