Hírek

Property Investment Forum 2020 konferencia

Mi foglalkoztatja most leginkább az FM szakmát? Egyáltalán szakmának tekinthető az FM? Melyek a legfontosabb szolgáltatásai és mik az elvárások a proptech-szemlélet meghonosulásának, konkrét akcióinak hatásával kapcsolatban? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a Property Investment Forum 2020 konferencia panelbeszélgetésének tagjai – számolt be a portfolio.hu.

Az FM egy emberfüggő szolgáltatás, amit a hibalehetőségek csökkentése és a magasabb hozzáadott érték növelése érdekében emberfüggetlenné kell tenni. Ezt különböző standardok alkalmazásával, vagy az emberi munkaerő létszámának csökkentésével lehet elérni. Az FM-ben input, output és outcome szolgáltatásról beszélhetünk. Inputnál embert „veszünk”, outputnál már egy szolgáltatást, így itt több az FM szolgáltató lehetősége is. Outcome-nál viszont már nem is szolgáltatást határozunk meg, hanem végcélt. Az FM-ben éppen ezért ma már nem a költségcsökkentés az elsődleges cél, sokkal inkább a minőségnövekedés, a hozzáadott érték növelése.

Gyakran viszont a fejlesztés végén vonnak csak be minket a folyamatba, az átadás előtti 2 hónapban, amikor már kisebb a mozgástér a jó megoldások kialakítására. A fejlesztő célja, hogy olcsón fejlesszen és drágán adjon el. A vevő érdeke, hogy olcsón vásároljon és olcsón üzemeltessen, így egyfajta konfliktust lehet érezni a befektetői oldal és a többi oldal között. A saját célra épített ingatanoknál természetesen ez nincs meg. Az épület üzemeltetési költsége a fejlesztési költség 5-7 százalékát teszi ki évente, így 15 éves időtávon ez már elég jelentős, érdemes tehát már az elején foglalkozni ezzel. Az üzemeltetési tanácsadással szinten akár 15-20 százalékkal is csökkenthető az üzemeltetési költség – mondta el Karsai Tibor, ügyvezető igazgató, Rustler Kft.

Városliget, mérhető látogatottság

A Liget területének kezelése még 94 évig lesz a Városliget Zrt feladata, éppen ezért a Főkerttel elkezdtünk egy közös gondolkodást, hogy hogyan tudunk végeredmény-alapú szolgáltatást kidolgozni. Legyen az a cél, hogy a park a lehető legjobban nézzen ki, a partner feladata pedig az, hogy ezért mindent megtegyen. A teljes Városligetet egyetlen létesítményként kezeljük, és a partnerekkel is próbáljuk úgy alakítani a szerződést, hogy az a teljes parkra alkalmazható legyen. Az FM munkát egy belső csapat is segíti, a közös munkát a LEO-val együtt dolgoztuk ki.

Az FM szolgáltató már a koncepció kialakításánál ott kell, hogy legyen, de a tervezésnél már mindenképpen meg kell jelennie. Az intézményfejlesztéseknél különösen fontos, hogy az adott ház hasznosítása – például a nyitva tartás – előre le legyen fektetve, ezzel jelentős beruházási költséget lehet csökkenteni. A környezet nagyon gyorsan változik, ezért mi most próbálunk minél több információt gyűjteni az épületeinkről. Rengeteg adatpontot tettünk be az épületeinkbe, és ugyanez igaz a parkra is, ahol mérhető a látogatottság és az ezzel összefüggő szükséges feladatok – tette hozzá Jelinek Balázs, működési vezérigazgató-helyettes, Városliget Zrt.

Érintésmentes közlekedés

Míg 100 éve lapátoltuk a szenet, ma a telefonunkról irányítjuk a fűtést. A proptech azonban analitika is, naponta sok hibát követek el, de jó lenne egy olyan szoftver, aminek segítségével az összes hibámból tanulhatok. Az üzemeltetésben a proptech egy analitikus folyamat, ami különböző adatokkal segíti a napi folyamatokat, és amelynek lényege a technológiai fejlődés. Mindezt elősegíti maga az igény (szolgáltatásalapú üzemeltetés), melynek része az ellenőrzés és a beavatkozás. A proptech mindkettőben tud segíteni.

Jó példa erre a mostani helyzet, ahol előtérbe került például az érintésmentes közlekedés, vagy az épületben lévő levegő tisztasága kapcsán az információátadás. A proptech terjedését a munkaerőhiány is segíti, hátráltatja viszont a meglévő épületeink technológiája, ami visszaránthatja az ilyen irányú beruházói kedvet. Éppen ezért fontos, hogy már a tervezőasztalnál döntsük el, hogy milyen személlettel építjük az épületeinket – emelte ki Győri Gyula, Facility Management Director, CPI Facility Management Kft.

Kis-Szölgyémi Ferenc (B+N Referencia Zrt.) a takarítórobotokról: kórházakban akár a fertőzések típusait is lehet vizsgálni

Az FM szolgáltat, de mást is csinál. A higiéniai elvárások és a munkavállalók biztonságának fokozódása miatt egyre inkább támaszkodnak a mi javaslatunkra. Az FM-ben szakemberek dolgoznak, a mi esetünkben egy 7000 főből álló humán bázist irányítani is egy szakma. Még a Covid-válság előtt kifejlesztettünk egy robotot, ma 50 robotunk van, ezeknek nemcsak a munkaerő kiváltásában lesz szerepe, hanem rengeteg passzív adatot lehet velük gyűjteni.

Kórházakban akár a fertőzések típusait is lehet vizsgálni velük. Ha valakinek jó az FM szolgáltatója, akkor csökkenhet a betegszabadságok száma is. Nem mindig az a cél, hogy egyre olcsóbbak legyünk, összességében a Covid sokkal több megrendelést eredményezett, mint amennyi az előző években volt – tette hozzá Kis-Szölgyémi Ferenc, vezérigazgató, B+N Referencia Zrt.

(Kis-Szölgyémi Ferenc, B+N, 2020-ban a Top50 ingatlanos lista tagja)

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Fotó: portfolio.hu, Stiller Ákos